Προς διεύρυνση βαίνει και η υπουργική τετραμερής για τον αγωγό μεταφοράς φυσικού αερίου East Med. Κύπρος-Ελλάδα-Ισραήλ και Ιταλία επιθυμούν να ενδυναμώσουν ακόμα περισσότερο τη μεταξύ τους συνεργασία, βάζοντας και άλλους παίχτες στο παιχνίδι, θέτοντας  το μεγαλεπήβολο έργο του μεγαλύτερου υποθαλάσσιου αγωγού παγκοσμίως στην καρδιά της ευρωπαϊκής πολιτικής για διαφοροποίηση των ενεργειακών της πηγών.

Της Χριστίνας Μαύρου

Παρά τα απρόοπτα, με τον υπουργό ενέργειας της Ιταλίας να καθηλώνεται στη Ρώμη λόγω τεχνικής βλάβης που παρουσίασε το αεροπλάνο που θα τον μετέφερε στην Κύπρο και τελικά η χώρα να εκπροσωπείται απο τον πρέσβη της στη Λευκωσία, η δεύτερη κατά σειρά τετραμερής, παρήγαγε σημαντικά αποτελέσματα.

Οι τέσσερις χώρες κινούν τις απαραίτητες διαδικασίας προκειμένου να καταλήξουν και να υπογράψουν διακρατική συμφωνία εντός του 2018, δημιουργώντας έτσι ένα σταθερό πολιτικό περιβάλλον προς διευκόλυνση των αναγκαίων μελετών, την αδειοδότηση, κατασκευή και λειτουργία του έργου. Μέσω των διακρατικών συμφωνιών θα καθορίζονται οι περιοχές δικαιοδοσίας έκαστης συμμετέχουσας χώρας για τη διέλευση του αγωγού. Κάτι που ουσιαστικά αποτελεί άμεση απάντηση στις φωνές που λένε ότι για τη διεύλευση του αγωγού Ισραήλ- Τουρκίας δεν χρειάζεται η έγκριση της Κυπριακής Δημοκρατίας, Για το Ισραήλ πάντως, η επιλογή αυτού του αγωγού παραμένει στο τραπέζι.

Σύμφωνα με τα χρονοδιαγράμματα, ο μήκους 1,900 χιλιομέτρων αγωγός , θα έχει ολοκληρωθεί μέχρι το 2025, με συνολικό κόστος 6 δισεκατομμύρια. Μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής κατέδειξε ότι ο East Med είναι βιώσιμος και εμπορικά ανταγωνιστικός, και αποτελεί την καλύτερη εναλλακτική οδό για μεταφορά του φυσικού αερίου της ανατολικής μεσογείου προς την ευρωπαϊκή αγορά.