Επτά χρόνια συμπληρώθηκαν από το μαύρο ξημέρωμα της 11ης Ιουλίου του 2011, τη μέρα που έμελλε η κυπριακή κοινωνία να περάσει ακόμη ένα μαύρο καλοκαίρι. Τα γεγονότα της 11ης Ιουλίου σημάδεψαν ολόκληρο τον κυπριακό λαό που βρέθηκε να θρηνεί το χαμό 13 παλικαριών πάνω στα ερείπια των λαθών, των παραλείψεων και της αναλγησίας των αρμοδίων.

Του Στέλιου Χαραλάμπους

Τι προηγήθηκε της τραγωδίας

Της 11Ης  Ιουλίου προηγήθηκε μια σειρά γεγονότων, λαθών και κακοδιαχείρισης που τελικά οδήγησαν στην τραγωδία.

Τρίτη 11 Ιανουαρίου 2009 – Το πλοίο Monchegorsk, φορτωμένο με εμπορευματοκιβώτια και δέματα  αποπλέει από το λιμάνι Baddar Abbas  του Ιράν με προορισμό τη Λαττάκια της Συρίας.

Τετάρτη 19 Ιανουαρίου 2009 – Το πλοίο Monchegorsk ανακόπτεται για έλεγχο από το πολεμικό ναυτικό τω ΗΠΑ.  Τελικά κρίθηκε ότι το φορτίο του παραβίαζε τα ψηφίσματα του Συμβουλίου Ασφαλείας και μετά από διπλωματικές επαφές η Κυπριακή Δημοκρατία αναλαμβάνει την ευθύνη κατάσχεσης του πλοίου.

Σάββατο 29 Ιανουαρίου 2009 -  Το πλοίο ρίχνει άγκυρα στο λιμάνι Λεμεσού και μετά από έλεγχο και καταμέτρηση αποφασίζεται όπως τα 98 φονικά εμπορευματοκιβώτια μεταφερθούν σε χώρο στη ναυτική βάση στο Μαρί.

Κυριακή 13 Φεβρουαρίου 2009 – Το φορτίο μεταφέρεται από το λιμάνι Λεμεσού σε προσωρινό χώρο στη ναυτική βάση. Εκεί θα παραμένει μέχρι την ολοκλήρωση της τσιμεντένιας βάσης όπου θα τοποθετούνταν τα εμπορευματοκιβώτια.

Σάββατο 12 Μαρτίου 2009  – Ολοκληρώνεται η τσιμεντένια βάση και το φορτίο μεταφέρεται στην τελική του θέση.

Της τοποθέτησης  των εμπορευματοκιβωτίων ακολούθησαν διαβουλεύσεις και επιστολές του ΓΕΕΦ προς το Υπουργείο Εξωτερικών. Οι επιστολές έθεταν διάφορα προβλήματα στη φύλαξη του φορτίου ενώ έκρουαν  το κώδωνα του κινδύνου για πιθανή αλλοίωση του φορτίου λόγω της παρατεταμένης αποθήκευση τους.

kuproskonteinermari.gif

Η αρχή του τέλους

Δευτέρα 4 Ιουλίου  2011 – Ένα από τα εμπορευματοκιβώτια φουσκώνει και παραμορφώνεται, άμεσα δίνονται οδηγίες για σύσταση ομάδας εμπειρογνωμόνων για ελέγξουν τον εν λόγο φορτίο.

Τετάρτη 6 Ιουλίου  2011 – Πραγματοποιείται σύσκεψη όπου τέθηκαν επί τάπητος οι πιθανοί λόγοι που οδήγησαν στην παραμόρφωση του εμπορευματοκιβωτίου και αποφασίστηκε όπως τα εμπορευματοκιβώτια καταβρεχτούν. Η κατάβρεξη έγινε δυο μέρες μετά.

Το χρονικό της τραγωδίας

Δευτέρα 11 Ιουλίου 2011 – Ξημερώματα Δευτέρας τεχνικοί της ΑΗΚ που εργάζονταν στον ηλεκτροπαραγωγικό βλέπουν λάμψεις στον ουρανό, λίγη ώρα αργότερα ακούγεται η πρώτη έκρηξη.

Ώρα 4 τα ξημερώματα – Οι τεχνικοί της ΑΗΚ επικοινωνούν με την πυροσβεστική υπηρεσία στη Λεμεσό και ακολούθως με την ΕΜΑΚ στην Κοφίνου. Οι ναύτες στο στρατόπεδο ενημερώνονται για ύπαρξη φωτιάς ετοιμάζονται και περιμένουν οδηγίες.  Λίγη ώρα αργότερα τα πρώτα πυροσβεστικά οχήματα κατευθύνονται προς από το κέντρο της ΕΜΑΚ στην Κοφίνου προς το Μαρί.

Ώρα 5 το πρωί – Ο Διοικητής του ναυτικού Ανδρέας Ιωαννίδης φθάνει στη Ναυτική Βάση, λίγο αργότερα μεταβαίνει και ο Διοικητής της Βάσης Λάμπρος Λάμπρου, την ίδια ώρα που τα μέλη της ΕΜΑΚ μαζί με στρατιώτες και στρατιωτικούς πάλευαν με τις φλόγες.

Ώρα 5:50 το πρωί –  Ακούγεται η εκκωφαντική έκρηξη... 13 παλικάρια περνούν στο πάνθεο των ηρώων, δεκάδες πρόσωπα τραυματίζονται, οι καταστροφές στο ηλεκτροπαραγωγικό σταθμό και στη ναυτική βάση  ανυπολόγιστες , η Κύπρος θρηνεί…

Της τραγωδίας ακολούθησαν οι παραιτήσεις τόσο του τότε Υπουργού Άμυνας όσο και του αρχηγού της Εθνικής Φρουράς, ενώ αγανακτισμένη πολίτες συγκεντρώνονταν σχεδόν κάθε βράδυ έξω από το Προεδρικό Μέγαρο ζητώντας δικαίωση, ενώ ο δικηγόρος  Πολύβιος  Πολυβίου εκπονεί πόρισμα για την τραγωδία το οποίο και παραδόθηκε στις 3 Οκτωβρίου του ιδίου έτους.  

ekriksi.jpg

Οι ήρωες εν καιρώ ειρήνης

Μπορεί να μην έπεσαν στο πεδίο της μάχης ωστόσο χάθηκαν στο καθήκον για την πατρίδα και πλήρωσαν με τη ζωή τους τα λάθη και τις παραλήψεις.

  •  Διοικητής Ναυτικού Πλοίαρχος  Ανδρέας Ιωαννίδης
  • Διοικητής της Ναυτικής Βάσης, αντιπλοίαρχος Λάμπρος Λάμπρου
  • Αρχικελευστής Κλεάνθης Κλεάνθους 
  • ΈΠΥ Κελευστής Μιχάλης Ηρακλέους 
  • Ναύτες Μίλτος και Χρίστος Χριστοφόρου 
  • Ναύτης Αντώνης Χαραλάμπους 
  •  Αρχιλοχίας ΕΜΑΚ Ανδρέας Παπαδόπουλος 
  • Πυροσβέστης Αδάμος Αδάμου
  •  Πυροσβέστης Σπύρος Τταντής 
  • Πυροσβέστης Παναγιώτης Θεοφίλου
  • Πυροσβέστης Βασίλης Κρόκος 
  • Πυροσβέστης Γιώργος Γιακουμή

 

a-74.jpg