Του Σταύρου Αντωνίου

Είναι Κύπριος και γράφει πρωτοποριακή μουσική. Μάλιστα οι Ευρωπαίοι μουσικοί και μουσικολόγοι τον χαρακτηρίζουν μουσικό φαινόμενο και πρωτοπόρο συνθέτη της γενιάς του.

Ο Μάριος Ιωάννου Ηλία γεννήθηκε στην Πάφο το 1978. Είναι συνθέτης διεθνούς φήμης και διευθυντης θεσμών και καλλιτεχνικών γεγονότων. Έζησε στο εξωτερικό για δεκαπέντε χρόνια και τα τελευταία τέσσερα χρόνια βρίσκεται στην Κύπρο. Τη μεγάλη του φήμη απέκτησε με το έργο του “Μονάχα ο χρόνος μας ανήκει” γραμμένο για χορωδία και ήχους από μοτοσυκλέτες Harley Davindson. 

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο Μάριος Ιωάννου Ηλία δημιούργησε την πρώτη ορχήστρα αυτοκινήτων στον κόσμο με τη διαδικασία επιλογής τους να διαρκεί δέκα μήνες. Σύμφωνα με το cnn.gr, για την εκτέλεση του έργου συνέβαλαν συνολικά 3 κύριοι και 14 δευτερεύοντες μαέστροι. Την πρεμιέρα του έργου το 2011 παρακολούθησαν 20.000 ακροατές με την κρατική γερμανική τηλεόραση να το χαρακτηρίζει ως «το έργο του αιώνα».

Το έργο του «autosymphonic» δημιουργήθηκε για τα 125α γενέθλια του αυτοκινήτου και ήταν παραγγελία της πόλης του Μάνχαιμ και του ομοσπονδιακού κρατιδίου της Βάδης-Βυρτεμβέργης. Στην πρεμιέρα του έργου έλαβαν μέρος 300 μουσικοί, 500 τεχνικοί και 81 αυτοκίνητα.

Επίσης μετά από πρόσκληση ενός ιδρύματος και του Κέντρου Σύγχρονης Τέχνης του Βλαδιβοστόκ, ο Μάριος Ιωάννου πήγε στη ρωσική αυτή πόλη για να γράψει μουσική. Ενώ το 2018 θα επισκεφθεί την Ιαπωνία για να γράψει μουσική για την πόλη του Κιότο. 

Ο Μάριος Ιωάννου μιλά στo tvonenews.com.cy και αποκαλύπτει τα μελλοντικά του σχέδια...

mariosioannousd.jpg


Πως είναι η ζωή ενός συνθέτη διεθνούς φήμης;

Σε συνεχή εγρήγορση, ζωντανή, πλούσια σε εμπειρίες. 

Τι είναι αυτό που κάνει το έργο σας πρωτοποριακό;

Πιστεύω η προσέγγιση, η αυθεντικότητα, η ειλικρίνεια, ο τρόπος με τον οποίο δημιουργείται, και γενικά η όλη αισθητική του.

Πως είναι να γράφεις μουσική για την πόλη του Βλαδιβοστόκ;

Μοναδική και διαφορετική από ότι έχω κάνει στο παρελθόν, κάτι που έχει διευρύνει τον ορίζοντα μου ως άνθρωπο και ως καλλιτέχνη.

Ποια είναι τα επόμενα σας βήματα;

Για του χρόνου, η ιαπωνική πόλη του Κιότο με έχει προσκαλέσει να δημιουργήσω το ίδιο concept για αυτή, όπως έκανα φέτος στο Βλαδιβοστόκ, δηλαδή το «Sound of Kyoto». Ενώ η Φιλαρμονική του Βλαδιβοστόκ μου παρήγγειλε ένα νέο συμφωνικό έργο, το οποίο θα έχει πρεμιέρα τον ερχόμενο Μάιο, στην εθνική Μέρα Σλαβικής Γραφής της Ρωσίας και κατά τα εγκαίνια της νέας σκηνής του Θεάτρου του Βλαδιβοστόκ. Επίσης ένας διεθνής οργανισμός της Αυστρίας ετοιμάζει ντοκιμαντέρ για το έργο μου, μεταξύ άλλων με συναυλία του χρόνου στον Καθεδρικό Ναό της Βιέννης. Και πολλά άλλα...

Τι αποκόμισες από την εμπειρία σου ως καλλιτεχνικός διευθυντής του Pafos2017; 

Την περίοδο όπου υπήρξα καλλιτεχνικός διευθυντής της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας στην Πάφο, κατάφερα κάτω από άκρως αντίξοες συνθήκες και με τα νέα οικονομικά δεδομένα αμέσως μετά την οικονομική κρίση, να επανασχεδιάσω και να αναπτύξω το συνολικό καλλιτεχνικό προγραμματισμό της, παρουσιάζοντας τον το Νοέμβριο του 2014 στην πρώτη επίσημη αξιολόγηση των Βρυξελλών με τέτοια επιτυχία, ώστε να μπορέσει η Πάφος να συνεχίσει να φέρνει τον τίτλο της Πολιτιστικής Πρωτεύουσας.

Πέτυχε τους στόχους της η Πάφος;

Αυτό είναι κάτι που μόνον ο χρόνος θα το κρίνει, αφού αναδιπλωθεί και αποκαλυφθεί η ουσία και το όλο περιοχόμενο των πράξεων της. 

vladivostok.jpg


Το Βλαδιβοστόκ

Χτισμένο στην ανατολικότερη άκρης της Ρωσίας, με θέα στην Ειρηνικό Ωκεανό, ήταν για χρόνια “το μάτι” του σοβιετικού στρατού στον Ειρηνικό Ωκεανό και μία από τις μεγαλύτερες βάσεις του. Μέχρι το 1992 η πόλη ήταν κλειστή για τον έξω κόσμο ακριβώς λόγω αυτής της ιδιαιτερότητάς της, την προστασία δηλαδή του στόλου του Ειρηνικού.

Ο Μάριος Ιωάννου Ηλία δημιούργησε ένα μοναδικό μουσικό έργο στο οποίο η πόλη συμμετέχει εκτός από τους καλλιτέχνες της, και με τους “δικούς της” ήχους. Σύμφωνα με το cnn.gr, oι βιομηχανικοί ήχοι της πόλης, το τεράστιο λιμάνι της, οι ήχοι από τα πολεμικά αεροπλάνα που κάνουν συνεχώς ασκήσεις, οι ήχοι που κάνει ο άνεμος το χειμώνα ακόμη και τα υπόγεια ρεύματα της ιαπωνικής θάλασσας που παγώνει, μαζί με 600 περίπου ακόμη ήχους που για τους κατοίκους είναι η καθημερινότητά τους, αποτέλεσαν μια φυσική μουσική βιβλιοθήκη για τον Κύπριο συνθέτη και μαέστρο που τους ενέταξε σε ένα ολοκληρωμένο μουσικό έργο με τίτλο Sound of Vladivostok.

Από την γέφυρα Ζολοτόι, που αποτελεί σήμα κατατεθέν του εκμοντερνισμού της πόληςμέχρι τα μικρά διαμερίσματα των μουσικών της σοβιετικής εποχής και από τον φάρο Τοκαρέφσκι που βλέπει στον Ειρηνικό, μέχρι τις αίθουσες συναυλιών, ολόκληρο το Βλαδιβοστόκ έγινε η σκηνή όπου τουλάχιστον 13 ορχήστρες και χορωδίες έπαιξαν τη μουσική του Μάριου Ιωάννου Ηλία, στην οποία μετά ο Κύπριος συνθέτης ενέταξε και του ήχους της πόλης.

Μουσικό πορτρέτο

Οι εποχές του χρόνου καθώς διαδέχονται η μία την άλλη επηρεάζουν την ακουστική της πόλης και το τοπίο της. Οι ηχογραφήσεις στους -15 βαθμούς Κελσίου δίνουν μια διαφορετική διάσταση στο μουσικό άκουσμα το οποίο ο Κύπριος συνθέτης εκμεταλλεύτηκε για να δημιουργήσει το μουσικό πορτρέτο της πόλης, η οποία συμμετείχε στο όλο εγχείρημα με τεράστιο ενθουσιασμό.

Το τεράστιο αυτό εγχείρημα σε συμμετοχή κόσμου αλλά και δουλειά, κινηματογραφήθηκε από τον Έλληνα σκηνοθέτη Κωστή Νικόλα και το αποτέλεσμα είναι ένα ντοκιμαντέρ που αυτή την εβδομάδα ξεκινά το ταξίδι του για να γνωρίσει στον κόσμο το Βλαδιβοστόκ μέσα από την αισθητική του Μάριου Ιωάννου Ηλία.


vladivostokkk.jpg


vladivostok2.jpg
vladivostok3.jpg
vladivostok4.jpg
vladivostok5.jpg
vladivostok6.JPG
vladivostok7.JPG
vladivostok8.JPG
vladivostok9.jpg